İslam’da recm cezası tartışması, belki de en çok kafa karışıklığı yaratan konulardan biridir. Recm, yani zina eden evli kişilerin taşlanarak öldürülmesi, Kur'an'da açıkça yer almayan bir ceza olmasına rağmen, İslam toplumlarında yüzyıllardır uygulanmış bir yöntemdir. Bu ceza, gerçekten Kur'an’ın hükümlerine mi dayanıyor yoksa sonradan uydurulmuş bir uygulama mı?
Kur'an, zina suçu işleyenlere verilecek cezayı açık bir şekilde belirtmiştir. Nur Suresi 24:2'de Allah şöyle buyurur: "Zina eden kadın ve zina eden erkekten her birine yüz sopa vurun. Eğer Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah'ın dini konusunda onlara acıyacağınız tutmasın. Müminlerden bir topluluk da onların ceza görmesine şahit olsun."
Bu ayette, evli ya da bekar ayrımı yapılmaksızın zina eden herkes için verilecek ceza 100 sopa olarak belirtilmiştir. Kur'an’ın bu kadar açık ve net bir hüküm vermesine rağmen, recm cezasının İslam toplumlarına nasıl girdiği ise bir soru işaretidir.
Bazı İslam alimleri, recm cezası ile ilgili hadislerin güvenilirliğini sorgulamışlardır. Özellikle Mutezile gibi akılcı ekoller, Kur'an'ın tek ve nihai kaynak olduğunu vurgulamış ve bu hadislerin uydurulmuş olabileceği ihtimali üzerinde durmuşlardır. Eğer recm cezası Kur'an'da yer almıyorsa, bu cezayı Allah'ın kitabına eklemek, hem Allah’a hem de Peygamber Efendimize atılan bir iftira değil midir?
Kur'an’da belirtilen ceza gayet net ve açıktır: 100 sopa. Bu noktada, recm cezasının uygulanması ya da hadislerle Kur'an’a eklemeler yapılması, Allah’ın kelamına müdahale anlamına gelir. Bu, hem Allah’a hem de Peygamberimize atılan bir iftira değil midir?
ADEM DEMİREL
Kur'an, zina suçu işleyenlere verilecek cezayı açık bir şekilde belirtmiştir. Nur Suresi 24:2'de Allah şöyle buyurur: "Zina eden kadın ve zina eden erkekten her birine yüz sopa vurun. Eğer Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah'ın dini konusunda onlara acıyacağınız tutmasın. Müminlerden bir topluluk da onların ceza görmesine şahit olsun."
Bu ayette, evli ya da bekar ayrımı yapılmaksızın zina eden herkes için verilecek ceza 100 sopa olarak belirtilmiştir. Kur'an’ın bu kadar açık ve net bir hüküm vermesine rağmen, recm cezasının İslam toplumlarına nasıl girdiği ise bir soru işaretidir.
HADİSLER VE RECM CEZASI
Recm cezasının kaynağı, hadislerde bulunur. Peygamber Efendimiz’in, evli kişilerin zina etmeleri durumunda recm cezasını uyguladığı rivayet edilmiştir. Ancak burada bir çelişki ortaya çıkıyor: Eğer Kur'an, zina edenlerin cezasını 100 sopa olarak belirlediyse, neden hadislerde recm gibi ağır bir ceza yer alıyor? Bu, Peygamberimizin Kur'an'a aykırı bir uygulama yaptığı anlamına mı gelir? Ya da bu hadisler, sonradan uydurulmuş olabilir mi?Bazı İslam alimleri, recm cezası ile ilgili hadislerin güvenilirliğini sorgulamışlardır. Özellikle Mutezile gibi akılcı ekoller, Kur'an'ın tek ve nihai kaynak olduğunu vurgulamış ve bu hadislerin uydurulmuş olabileceği ihtimali üzerinde durmuşlardır. Eğer recm cezası Kur'an'da yer almıyorsa, bu cezayı Allah'ın kitabına eklemek, hem Allah’a hem de Peygamber Efendimize atılan bir iftira değil midir?
"RECM AYETİNİ KEÇİ YEDİ" RİVAYETİ: NE KADAR GÜVENİLİR?
Bu tartışmayı derinleştiren bir başka mesele de bazı hadis kitaplarında geçen "recm ayetini keçi yedi" rivayetidir. Bu rivayete göre, Peygamber Efendimiz zamanında var olduğu iddia edilen recm ayeti, bir keçi tarafından yenilmiş ve böylece metin kaybolmuştur. Bu rivayet, İslam alimlerinin büyük çoğunluğu tarafından zayıf ve uydurma olarak kabul edilmiştir. Kur'an'ın korunmuş olduğuna dair Hicr Suresi 15:9'da Allah, “Hiç şüphesiz, zikri (Kur'an'ı) biz indirdik biz; elbette onu biz koruyacağız” buyurmuştur. Kur'an’ın eksiksiz ve bozulmadan günümüze kadar geldiği inancıyla, bu tür rivayetlerin geçerliliği tamamen reddedilmiştir.KUR'AN VE HADİSLER ARASINDAKİ İHTİLAF: HANGİ KAYNAK ÜSTÜN?
Recm cezasının Kur'an’da yer almaması, fakat hadislerde geçmesi, Müslümanlar arasında önemli bir sorgulama konusudur. İslam’da hadislerin, Kur'an’a uygun olduğu müddetçe kabul gördüğünü biliyoruz. Eğer bir hadis, Kur'an’ın açık hükmüne aykırıysa, o hadisin geçerliliği tartışmaya açıktır. Bu bağlamda, recm cezası ile ilgili hadislerin Kur'an’a ters düştüğünü kabul etmek, Allah’ın kitabını doğru anlamak ve uygulamak açısından önemlidir.Kur'an’da belirtilen ceza gayet net ve açıktır: 100 sopa. Bu noktada, recm cezasının uygulanması ya da hadislerle Kur'an’a eklemeler yapılması, Allah’ın kelamına müdahale anlamına gelir. Bu, hem Allah’a hem de Peygamberimize atılan bir iftira değil midir?
ADEM DEMİREL